Dřív, než mohl potkat Rona, který by se patrně náramně divil, že se
Harry učí zrovna do lektvarů, zaklapl učebnici, hodil ji do brašny a vyrazil
směrem ke sklepení.
Hermiona už čekala před učebnou a věnovala mu zkoumavý pohled.
„Jak je?“ zazubil se na ni Harry.
„Já jsem v pořádku, ale co ty?“ strachovala se. „Madame Pomfreyová
se nechala slyšet, že by se ještě mohlo ozvat…“
Harry se uchechtl a přerušil ji: „Nebolí mě nic, je mi vlastně skvěle.“
„A co…“ Hermiona opět nedokončila větu, protože Snape je mlčky pustil do
učebny. Harry se zadíval na tabuli – a skutečně tam byl postup Rodového dryáku.
Než začali s vařením lektvaru, Snape se vztyčil a začal plachtit
mezi studenty a vyptával se jich na jeho vlastnosti a použití (Hermionina ruka
zůstávala bez povšimnutí ve vzduchu), posrážel za špatné či neúplné odpovědi
několik bodů – jen Draco Malfoy zaperlil a získal dvacet bodů pro Zmijozel – a
Harryho přítomnost nebral na vědomí.
Harrymu to nevadilo… bylo mu jasné, že když by si ho Snape všiml a na
něco se ho zeptal, patrně by neznal odpověď, i když si o dryáku četl. Takže
takhle to bylo lepší, nekalit zbytečně vodu.
Další dvouhodinovka lektvarů proběhla v poklidu – Harry si míchal
svoje a okolí ignoroval, stejně jako byl ignorován okolím – kromě Hermiony,
samozřejmě. Netroufali si mluvit, tak se povzbuzovali pohledy a Harry si
povšiml, jak souhlasně sleduje jeho práci – to bylo snad poprvé, kdy si byl opravdu
jistý co dělat, dokonce se občas nemusel ani dívat na tabuli, za což si od ní
vysloužil uznalý pohled.
Samozřejmě se Harry snažil být co nejpečlivější, raději všechno zvážil a
zkontroloval dvakrát, než to přisypal do kotlíku, takže mu čas vyšel opět
taktak. Zazvonilo na konec vyučování, když teprve dokončoval.
Ostatní pokročilí měli už sbaleno a rychle vyklouzli z učebny.
Snape počkal, než za posledním – loudající se Hermionou, která na
Harryho vrhala postranní pohledy – zapadnou dveře, a pak přešel k Harrymu
a koukal mu přes rameno.
Souhlasně nakrčil obočí, zatímco Harry, orosený potem, naposledy
zamíchal – jednou proti směru a jednou po směru hodinových ručiček. Tohle byla
ošemetná záležitost, hodně lidí u toho posledního bodu zaměnilo pořadí – a tím
znehodnotili celý lektvar.
Tekutina v kotlíku získala příjemnou pomerančovou barvu, čili
přesně takovou, jakou měla.
Harry si hlasitě oddechl a odebral, stále pod pečlivým dozorem, vzorek,
který podal profesorovi.
Snape si opět vzorek prohlédl a dokonce se spokojeně ušklíbl: „V
pořádku.“
Chlapec se zazubil a beze slov začal sklízet pracovní plochu. Už byl u
dveří, když ho Snapeův hlas zastavil: „Okamžik, Pottere!“
Harry se tedy otočil a vyčkávavě na něj zíral.
Snape se zhluboka nadechl a pak
se na něj bezvýrazně zadíval, jako by mu to bylo nepříjemné. „Onehdy mě
profesor Brumbál požádal, abych se opět pokusil vás naučit nitrobranu.“
Harry se bolestně zašklebil, nitrobranu ne, cokoliv, jen ne tohle. Ale
co měl odpovědět? Děkuji pěkně, nikdy víc? Zrovna, když se Snapem začal
vycházet? Zamžoural na profesora a zjistil, že se tváří zhruba stejně nadšeně.
„Taky to nepovažuji za dobrý nápad,“ řekl mu, „po loňských…
zkušenostech.“
„Ehm,“ polkl, „takže co tedy…“
„Pamatujete si ještě, jak jsem vám říkal, co máte dělat každý večer před
spaním? Vyprázdnit svou mysl?“ zeptal se ho Snape a pak se ušklíbl. „Pokuste se
o to, jsem si jistý, že prozatím to bude stačit. Musíte si to nacvičit. Dokud
nezvládnete tohle, nemá smysl pouštět se do čehokoliv dalšího.“
„Hm,“ souhlasil Harry neochotně, „a jak to mám ještě udělat, to mi
neřeknete?“
„Pottere,“ zavrčel Snape podrážděně, „to si ze mě snad děláte dobrý den,
ne? Chcete mi tvrdit, že po tři čtvrtě roce, kdy jste to měl nacvičovat, jste
dosud nepřišel ani na to jak?“
Harry potlačil prvotní impuls začít se zuřivě bránit a svalovat vinu na
profesora, protože mu to neřekl, a on to sám opravdu nezjistil… Chce být
dospělý, nebo ne? Měl by tedy přijmout zodpovědnost za své chyby. Jeho
povinností bylo naučit se nitrobranu, kdyby to uměl, Sirius by…
„Nó,“ protáhl přiškrceně a mluvil k podlaze, „já jsem se pokoušel…
a… hm… nedopadlo to…“
Snape chvíli mlčel a pozoroval Harryho. Chlapec nakonec popotáhl nosem a
odhodlaně se na profesora zadíval.
„Měl jsem se víc snažit, ale já se na to vykašlal,“ řekl tvrdě, „choval
jsem se jako idiot – a chyboval jsem. Za moje chyby ale platí druzí životem.
Prosím, pane profesore, řekněte mi, jak to mám udělat, abych už nechyboval.“
Harryho oči zářily neobvyklým jasem – smaragdovým jasem, rozhodností.
„Dobře, pane Pottere,“ odtušil Snape, „pro začátek se pokuste ukáznit
svou mysl natolik, abyste myslel na co nejméně věcí – ideálně na jednu. Něco
prostého a jednoduchého – to by mohlo být jistým způsobem nápomocné.“
„Děkuji,“ odpověděl na to prostě a Snape pouze krátce přikývl. Už měl
nakročeno k sobě do kabinetu a Harry vyšel na chodbu, když ho ještě jednou
zastavil: „Pottere!“
„Ano?“ popošel trochu zpátky.
„Máte školní trest, víte to?“ zeptal se ho Snape a ušklíbl se. „Sice ani
mně není jasné, co s vámi budu měsíc dělat, ale přijít musíte.“
„Pane?“ zamrkal Harry mimořádně zpomaleně.
„Dostal jste měsíc školního trestu, Pottere,“ vysvětloval mu pomalu
Snape, jako kdyby promlouval k hlemýžďovi, „zapomněl jste?“
„Ehm,“ odkašlal si chlapec a vytřeštil oči, „nemyslel jsem, že to…
berete doslovně, pane.“
„Já také ne,“ zatvářil se Snape mimořádně znechuceně, „nicméně profesor
Medow si byl ztěžovat i u pana ředitele, takže jsem mu musel potvrdit, že
opravdu máte měsíc trestů. Obávám se, že v této situaci vám ani mně
nezbývá nic jiného, než to přetrpět.“
Harryho obličej hovořil za vše.
„Ovládejte svůj výraz, kdo se má na ty vaše škleby dívat?“ zpražil ho
Snape pohledem, „Pokud opravdu nechcete běhat po škole a vykonávat úklidové
práce, nejjednodušší bude, když prostě večer přijdete.“
„A musím? Chci říct, nedalo by se jen předstírat…“ zatvářil se zoufale.
„Profesor Medow si pohlídá, abyste na tresty chodil – stačí, abyste
vynechal jen jeden, a bude u ředitele žádat nejen vaši, ale i moji hlavu!“
zavrčel Snape, „Vypadám snad, že jsem nadšen vyhlídkou na vaši společnost celý
a každý večer po následující jeden předlouhý měsíc?“
Harry
musel uznat, že nikoliv, a s vizáží spráskaného psa opustil sklepení.
V osm hodin večer neochotně zabušil na dveře Snapeova kabinetu a
přes rameno vrhl nenávistný pohled na Medowa, který ho sledoval.
Profesor prudce otevřel, sjel ho přezíravým pohledem a pak Harryho mlčky
pustil dovnitř, zatímco chlapec zahuhlal: „Dobrý večer, pane profesore.“
Snapeův kabinet vypadal pořád stejně – neměnil se, stejně jako jeho
majitel – temný, chladný, nepřívětivý… snad jen na policích přibylo několik
podivných živočichů v roztodivných nálevech.
„Tak Pottere,“ začal Snape, jakmile zabouchl, „vzal jste si něco na
zabavení?“
„Ehm, ne.“
„Pro příště to udělejte – nějaké učení, nebo úkoly, nebo cokoliv na
čtení,“ poradil mu tedy profesor. „Nepřipravil jsem si pro vás žádnou práci,
pokud vyloženě něco nenamítáte, domnívám se, že nemá význam vás bezdůvodně
trestat.“
„Dobře,“ zabrblal Harry a rozhlédl se kolem. „Co tu mám ale dělat,
pane?“
Snape se usadil za psací stůl a zabořil nos do hromady esejů. „Sedněte
si a buďte zticha, musím tohle všechno opravit.“
Harry se tedy usadil na židli naproti profesorovi a pokoušel se být
neviditelný. Moc mu to nešlo, nudil se a rozhlížel se kolem, ovšem pohledu na
mrtvé živočichy se chtěl vyhnout, takže této činnosti byl po krátké chvíli
nucen zanechat. Nepřítomně si opřel lokty o stůl a bradu o dlaně, zatoulal se
pohledem na protější stěnu nad úroveň polic a zůstal tak sedět nějakou chvíli.
Toulal se v myšlenkách všude možně, zvlášť dumal nad famfrpálem.
Letos by mohli zase vyhrát, pokud ho vezme nový kapitán do týmu, s čímž
počítal – až na pár výjimek neprohrával. Musí se zeptat profesorky
McGonagallové, kdo je vlastně kapitánem…
Pak Harry zamrkal a uvědomil si, že už je nějakou dobu pozorován.
„Pane?“
Snape se na něj díval, jako kdyby něco ošklivého provedl. Ovšem potom se
jeho výraz trochu zmírnil a kývl hlavou, odkládaje opravenou esej (poškrtanou
červeným inkoustem) na hromádku (stejně červených): „Pottere, mohl byste
v lektvarech prospívat daleko lépe než doposud.“
Harry na něj nevěřícně zíral a stáhl lokty ze stolu.
„Dokázal jste, že umíte jakž takž míchat – ale to je málo, nevyužíváte
dostatečně svůj potenciál,“ vysvětlil mu Snape a nepřestával ho pozorovat. „Odhaduji,
že vám chybí… lehká ruka. Jste schopný se koncentrovat dostatečně na to, abyste
lektvar umíchal, ale stojí vás to příliš mnoho úsilí.“
„Já se ale snažím, pane!“ namítl konečně chlapec. „Co víc můžu dělat?“
„Vaši snahu neznevažuji,“ ujistil ho Snape, „jen vám říkám, že jste
schopný být lepší. Chce to jen cvik – a sebejistotu…“ ušklíbl se a pokynul mu,
aby vstal.
Harry tak učinil a vzápětí byl odveden do prázdné učebny lektvarů.
Profesor mávl hůlkou a na tabuli se objevil postup dnešního Rodového dryáku a
skříně se školními přísadami a ještě další se školními kotlíky standardní
velikosti čtyři se otevřely dokořán.
„Myslím,“ ušklíbl se profesor, „že jsem už přišel na to, co s vámi.
Budete mít doučování z lektvarů.“
Harry nasadil obličej á la chcíplý pes. „A já myslel, že mě nechcete
trestat.“
Opravdu se mu málem podařilo u Snapea vyvolat pobavený úsměv, neboť mu
zacukaly koutky, když viděl Harryho výraz.
„Abyste neřekl, tohle drobné doučování podstoupíte jen třikrát týdně… a
nebo pokaždé, když nebudete mít vlastní zabavení.“
Harry přitakal, protože věděl, že lepší podmínky si asi nevymůže. Bez
dalšího zdržení se pustil do opětovné přípravy Rodového dryáku a snažil se být
stejně pečlivý, jako odpoledne. Zase se zpotil, ale tentokrát, protože už věděl
co a jak, se mu to povedlo o trochu dřív.
Večer, když ležel v posteli, pokusil se myslet jen na jednu jedinou
věc – ale vůbec mu to nešlo, nedokázal svou hlavu ukáznit – a taky se nedokázal
rozhodnout, na co prostého a obyčejného by mohl myslet.
Tak zase skvělá kapitola jako každá poč to sem vlasně píši když je to samostzdřejmost no to je jedno hodně mě pobavilo to doučování z lektvarů stoprocentně mu to prospjeje a mě to připadalo jako takvá perlička na závěr
OdpovědětVymazatAsas
Snape se fakt snaží, příjemná změna.
OdpovědětVymazatSouhlasím.
OdpovědětVymazat